Vybrat správný olej do auta je zásadní věc, kterou by měl majitel vozidla vědět. To není stejné, jako když hospodyňka stojí u regálu s výběrem olejů do kuchyně. Zde je v podstatě jedno, jaký olej si vybere, zdali řepkový nebo slunečnicový, ačkoliv je dobré se ještě podívat na etiketu, zdali je vhodný na vaření nebo pouze na dochucení zeleninových salátů. Tady když se náhodou udělá chyba, tak to není taková pohroma, jako když se nalije nesprávný olej do motoru.
Zde platí několik poměrně dost důležitých zásad pro výměnu a dolévání motorového oleje. Platí to samozřejmě pro všechny motorová vozidla, motocykly, ale i zahradní techniku. Se správnou volbou oleje zajistíme ty nejlepší podmínky pro dlouhou a bezporuchovou činnost pohonné jednotky, jakou je právě zmíněný motor. V podstatě nezáleží na značce, ačkoliv se bude olej řadit mezi špičkové jako například Shell Rimula, nebo Castrol Edge, ale na doporučení výrobce.
- Vždy je důležité se řídit pokyny výrobce, ne souseda. Jedině ten, kdo vozidlo vyrobil, bude nejlépe vědět, co bude pro motor nejlepší. Důležitá je specifikace ACEA nebo API – tohle určuje výkonnostní třídu. Podle ní zase zjistíme, zdali to bude to správné ořechové pro nás. Důležitá je i další zkratka – SAE, která určuje viskozitu. Zde je na výběr již více druhů.
- Výkonnostní třída určuje, zda lze olej použít pro benzinové nebo vznětové motory. Písmeno A znamená, že olej je vhodný pro benzinové motory a B poté pro dieslové. To ale není vše, dále se podle nich dozvíme, pro jak staré motory lze olej použít.
- Minerál nebo syntetika? Tak především zde jsou čísla zavedená již z dřívější doby. Za plně syntetické budou považovány s označením 0W-5W, polosyntetika má označení 10W a za minerály jsou pak považována čísla vyšší – 15W. Číslice před písmenem W značí, že pokud je hodnota nízká, tak olej bude řídký a v zimě například tekutější za studena. Když se budeme držet pokynů výrobce, tak rozhodně chybu neuděláme.