Aby se v České republice zabránilo krácení daňové povinnosti, nastolila se podnikatelům elektronická evidence tržeb (EET). Nevykázané příjmy prý dosahovaly vysoké částky až 170 mld., což není zrovna málo peněz. Finanční správa má nyní adekvátní nástroje pro získání informací o tom, zda daňový poplatník správně vykazuje své tržby.

Jak probíhá EET?
Údaje o přijaté platbě se odešlou do centrálního úložiště finanční správy. Obratem přijde potvrzení s unikátním kódem, který musí být následně vytištěný na účtence, kterou obdrží zákazníci.

Spuštění elektronické evidence tržeb již proběhlo, ale zavádí se postupně ve čtyřech etapách.

PRVNÍ FÁZE
Od 1. prosince 2016 museli zavést EET všichni hoteliéři a restauratéři, takže EET účtenky byste měli dostat v každé restauraci, hotelu, hospodě i penzionu. První fáze se tedy týkala asi 42 000 podnikatelů. Past to byla na tyto podnikatele dosti velká, neboť během asi dvou měsíců udělala finanční správa více jak tři tisíce kontrol. Našli přes tři sta porušených pravidel, za což podnikatelům hrozí nejen pokuta, ale také možnost uzavření provozovny.

Někteří podnikatelé však svou provozovnu uzavřeli raději sami ještě před zavedením EET, snad proto, že se nechtěli nechat zahnat do úzkých někým jiným.

Nárůst tržeb podle evidence se zvýšil až o 100%, takže si ministerstvo financí jistě mne ruce.

 DRUHÁ FÁZE
Od 1. března 2017 museli začít elektronicky evidovat další skupiny podnikatelů, tedy všichni, kteří něco prodávají, ať už v maloobchodu či velkoobchodu. Dotkne se to asi 250 tisíc dalších podnikatelů.

TŘETÍ FÁZE
Třetí fáze EET bude spuštěna v březnu 2018 a bude se týkat všech ostatních podnikatelů.

ČTVRTÁ FÁZE
Čtvrtá fáze EET bude spuštěna v červu 2018 a bude se týkat všech řemeslníků.

Elektronická evidence tržeb se tedy vztahuje na všechny poplatníky daně z příjmů, tedy podnikatele a živnostníky, kteří přijímají platby v hotovosti či platební kartou, ale také prostřednictvím stravenek a šeků.